CSRD.cz se mění na Byznys a udržitelnost

Zpět

Stezka Českem: Putování, které spojuje lidi i témata udržitelnosti

Fenomén dálkových pěších tras není jen o putování krajinou, ukázalo setkání s Martinem Úblem, cestovatelem, spisovatelem a zakladatelem projektu Stezka Českem. Jde především o hodnoty, které jsou blízké i světu byznysu a udržitelnosti – od podpory lokálních komunit přes principy šetrného turismu až po konkrétní CSR aktivity, do kterých se mohou firmy zapojit. Přečtěte si příběh Stezky a nechte se inspirovat!

Autor: Kateřina Novotná, redakce

Na meetupu pořádaném portálem Byznys a udržitelnost v pražské centrále ČSOB představil 25. září 2025 Martin Úbl nejen příběh samotné Stezky, ale i řadu nápadů, jak se její filozofií mohou inspirovat podniky či jejich zaměstnanci. Díky všem dostupným materiálům, doporučením a sdílení zkušeností je pak Stezka přístupná v podstatě každému, komu se jen trochu chce. Ostatně heslo Stezky zní „Jít může každý.“

Příběh, který přerostl v hnutí

Stezka Českem je první oficiální dálková trasa Českou republikou a její severní a jižní část mají dohromady celkem dva tisíce kilometrů. Za pět let své existence si Stezka získala obrovskou popularitu – jen facebooková skupina má už téměř 200 tisíc členů a možná jste o ní viděli i celý dokumentární cyklus. A kde se vlastně zrodil nápad založit dálkovou trasu v Česku? „Na jednom z nejtěžších treků na světě, Great Divide Trailu v Kanadě. Přišlo mi skvělé, že by něco takového mohli zažívat i lidé v Čechách,“ popisuje Martin Úbl.

Úblův tým, dnes čítající asi čtyřicet nadšenců, funguje bez nároku na honorář a veškerý výtěžek z knih o Stezce, e-shopu a merche věnuje na dobročinné účely, například sportovnímu klubu vozíčkářů. Z původní kamarádské iniciativy se tak stala značka, která propojuje lidi, podporuje místní ekonomiku a zároveň šíří principy šetrného turismu.

Stezka Českem v číslech:

  • Alespoň jednu větev Stezky letos dokončilo 2 500 lidí,
  • 70 % lidí, kteří na Stezku vyrazí, ještě nespalo pod širákem,
  • Stezku jdou ze 45 % ženy a z 55 % muži,
  • 88 % těch, kteří vyrazí, jdou Stezku po částech či etapách,
  • Certifikát za dokončení získaly i 4 kočky a 3 koně.

CSR v praxi: od podpory vozíčkářů po manuál „Nenechávej stopy“

Stezka je příkladem toho, jak lze udržitelnost a společenskou odpovědnost vtělit do společenského fungování. Mezi nejviditelnější aktivity patří:

  • Spolupráce se sportovním klubem vozíčkářů, který každoročně absolvuje část trasy; výtěžky z knih či e-shopu jdou na podporu tohoto klubu.
  • Zapojení chráněné dílny Sdružení Neratov; po spuštění e-shopu s merchem Stezky se tým setkal s vysokým zájmem a rozhodl se do přípravy a expedice e-shopových objednávek zapojit neziskovou organizaci Sdružení Neratov, jejímž cílem je péče o potřebné. 
  • Manuál „Nenechávej stopy“, inspirovaný zahraničními zkušenostmi Leave No Trace, který učí návštěvníky, jak se chovat v přírodě a minimalizovat negativní dopady turismu.
  • I samotný Stezkoshop, tedy oficiální e-shop Stezky, funguje na principech dobrovolnosti a komunitní podpory. Knihy, deníky či Stezkokafe můžete koupit za cenu, kterou sami uznáte za vhodnou.

Tyto iniciativy jasně ukazují, že i projekt založený na volnočasové aktivitě může mít měřitelný ESG přínos – od environmentálních dopadů až po sociální inkluzi.

Lekce pro firmy: inspirace i konkrétní příležitosti

Pro korporace a jejich ESG týmy nabízí Stezka hned několik rovin inspirace. První z nich může být práce s lokálními komunitami. Na Stezce Českem aktuálně funguje databáze tzv. Trail Angels, tedy 250 míst, kde jsou „stezkaři“ vítáni. Aktivní zapojení dobrovolníků pomáhá nejen těm, kdo po Stezce putují, ale zároveň i lokální komunitě. Díky pomoci místních se daří udržet život i příjmy venkovských podniků i mimo turistickou sezónu.

Řada firem navíc Stezku využívá pro vlastní teambuilding, dobrovolničení nebo rovnou obojí. Účast na údržbě tras, spolupráce na edukačních videích nebo společné přechody jsou příležitostí, jak propojit zaměstnance, CSR strategie a vnést do týmu novou dynamiku či nápady. „Firmy pro sebe na Stezce mohou najít různé teambuildingy: například projít Stezku postupně, společně, jako celá firma, štafetově nebo třeba na kole. A nebo v rámci svého CSR mohou věnovat peníze za každý kilometr. Další možností je propojit se s námi, vybrat a zapojit se do některého z projektů,“ říká Martin Úbl. Pro firmy tak Stezka představuje unikátní inspiraci jak spojit zážitky, udržitelnost a společenskou odpovědnost do jednoho příběhu, který osloví zaměstnance, klienty i širší veřejnost.

Stezka je navíc doslova laboratoří duševního zdraví: podle Úbla je chození po horách cestou k vnitřní rovnováze, lepší náladě i psychické odolnosti. Kolik lidí vyráží na Stezku kvůli duševní pohodě nebo jen pro „urovnání myšlenek“? Duševní zdraví představuje podle Úbla motivaci pro většinu z těch, kteří vyrazí. „Je to takové duševní wellness,“ dodává.

Každý krok se počítá

Motivace k cestě jsou nicméně různé: „Je to každého cesta – tisíc lidí, tisíc motivů, tisíc tras,“ říká Úbl. Nejde však jen o fyzický pochod kolem hranic republiky, Stezka představuje i cestu k odpovědnějšímu vztahu k přírodě a komunitám. Na pochod se proto často vydávají nejen jednotlivci, ale třeba i školy. Pro ně je například možné zajistit doprovod zkušených průvodců z národních parků nebo třeba exkurzi s horskou službou.

Tým Martina Úbla se snaží otevřeným přístupem, sdílením zkušeností i dostupností všech materiálů turismus zpřístupnit i lidem, kteří s ním dosud nemají zkušenosti nebo kteří by jinak nevyrazili. Komunita kolem Stezky tak každoročně narůstá. A jaké jsou se Stezkou plány do budoucna? „Plánů je spousta: chystáme první setkání Stezkařů, bude druhý rok Stezky pro školy, rozšiřujeme zázemí Stezky, točíme další podcasty a chystáme pár zatím tajných a velkých projektů,“ uzavírá Martin Úbl.

Martin Úbl

Na dlouhé přechody hor vyráží už přes dvacet let. Zlomem v jeho životě byla chvíle, kdy ho kamarádi po ukončení vysoké školy přihlásili do konkurzu na práci v rychlém občerstvení… a nebyl vybrán ani do prvního kola. V tu chvíli pochopil, že svět je temné a kruté místo, které by chtělo trochu prosvětlit. Tak začal přednášet o cestování a posléze psát knížky. Na tyto činnosti navázal se svými kamarády vytvořením první dálkové trasy v republice s názvem Stezka Českem, která nadchla tisíce lidí a stala se oficiálním přechodem Česka. Je autorem trilogie NEUVĚŘITELNÉ PŘÍHODY Z HOR a knihy STEZKA ČESKEM. Nejspíše ho potkáte právě někde na Stezce.

 

Chcete se zeptat odborníka?

Zanechte nám na sebe kontakt a my se vám ozveme

    * Prosím mějte na paměti, že naši experti vám zde rádi zodpoví dotazy obecného rázu.
    Pro konkrétní řešení problémů využijte poptávkový formulář v rubrice “Pomůžeme vám”. Děkujeme.

    Odebírat newsletter