CSRD.cz se mění na Byznys a udržitelnost

Zpět

Marek Procházka: „Problémy vznikají především neudržitelným řízením podniku.“

Co přivedlo Marka Procházku k tématu udržitelnosti? A co považuje za největšího hybatele společnosti? O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle něho stále hovoří málo? Více se dozvíte v odpovědích zakládajícího partnera advokátní společnosti PRK Partners, který byl součástí ankety mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost.

Autor: Marek Procházka, PRK Partners

Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?

K tématu udržitelnosti mě přivedlo studium business etiky. Udržitelnost a business etika jsou historicky různé disciplíny, ale díky tomu, že k udržitelnosti patří i téma governance, tedy vedení podniku, které úzce souvisí s oborem business etiky, došlo do vysoké míry ke spojení těchto dvou odvětví. Dalo by se tvrdit, že lidé zabývající se business etikou velmi nenuceně přidali udržitelnost do svého oborového záběru, a to platí i pro mě.

Zabývat se udržitelností také považuji za velmi přirozené. Péči a starost o okolní prostředí bych dokonce nazval lidskou přirozeností a plýtvání a lhostejnost vůči němu je v podstatě otázkou ega a sobeckého chování.

Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?

S radostí mohu říct, že udržitelných projektů vzniká pořád víc, je tedy těžké vybírat. Obecně se mi ale líbí domácí projekty udržitelných knihkupectví jako jsou ReknihyKnihobot. Dále bych také rád zmínil projekty Rybí zahrada, projekt akvaponického zemědělství, který kombinuje udržitelný chov ryb a pěstování rostlin a Scuk, portál pro nákup potravin od lokálních dodavatelů. V neposlední řadě mě také zaujal projekt ČVUT s technologií S.A.W.E.R. jejímž cílem je výroba pitné vody ze suchého pouštního vzduchu.

Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?

Řekl bych, že se jedná o nešťastně formulovanou otázku, protože podle průzkumů je Česko možná nejvíce konzervativní země, co se udržitelnosti týče. Konzervativní v tom smyslu, že udržitelnosti nevěnuje pozornost. Paradoxně i přes to, že slovo conservare latinsky znamená udržovat. Tudíž, kdo je konzervativní by měl také podporovat udržitelnost.

Vhodnější znění otázky by tedy vypadalo takto: Jak podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci? Ale jak tedy podpořit zájem o téma udržitelnosti? Jednoduše! Lidé si musí uvědomit, že jde o šetření – šetření zdrojů, a že ekonomicky to prostě vychází dobře. Já, který jsem vyrostl ve Švýcarsku, kde byly zdroje odjakživa drahé, jsem na šetření zvyklý a považuji to za naprosto přirozenou vlastnost. Ale tady v Česku, kde zdroje jako elektřina nebo plyn byly vždy lacinější, to bohužel tak moc přirozené není. Nejefektivnější by tedy bylo přesvědčit lidi, že jde o jejich vlastní peníze. Protože právě peníze jsou jedním z největších hybatelů ve společnosti.

O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?

Stoprocentně o governance. Malé povědomí o udržitelném vedení společnosti má za následky obrovské firemní skandály, naposledy krypto burza FTX. Jednoduše řečeno, problémy jsou především v neudržitelném řízení podniku. Pokud se udržitelná governance ve společnostech nestane automatickou součástí jakéhokoliv podnikatelského rozhodnutí, a pokud se udržitelné vedení společnosti nedostane hlouběji do povědomí, nebude se se udržitelností dít velice moc v rámci businessu.

Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

Greenwashing může velmi vážným způsobem zasáhnout do reputace firmy, pokud samozřejmě dojde k odhalení. Já se ale rád řídím starým advokátním rčením, že pravda se nakonec vždy ukáže. Firma by tedy měla v každém případě zveřejňovat jen ty udržitelné cíle, kterých je schopna dosáhnout. Stejné platí i pro marketing a reklamu. Taktéž by měla reportovat v rámci nefinančního reportingu pouze to, co opravdu dělala. Reporting neznamená povinnost splnit konkrétní standardy, reporting znamená pouze to, co slovo říká – hlásit co se děje.

Text vznikl jako součást seriálu 5 otázek pro tváře udržitelnosti portálu [ta] Udržitelnost

Chcete se zeptat odborníka?

Zanechte nám na sebe kontakt a my se vám ozveme

    * Prosím mějte na paměti, že naši experti vám zde rádi zodpoví dotazy obecného rázu.
    Pro konkrétní řešení problémů využijte poptávkový formulář v rubrice “Pomůžeme vám”. Děkujeme.

    Odebírat newsletter