CSRD.cz se mění na Byznys a udržitelnost

Zpět

Firmy, které vsadily na ESG, dnes udávají směr. Klíčem je i kontinuální vzdělávání manažerů

Redukovat udržitelnost jen na povinnost vyplňovat reporty představuje poměrně krátkozraký přístup. Principy ESG totiž firmám pomáhají adekvátně reagovat na rizika, která přináší dnešní doba, ať už se jedná o přímé dopady klimatické změny, nebo třeba tlak investorů. Nadto otevírají cestu k inovacím a zvyšování profitability společnosti. To ukazuje i zkušenost, kdy firmy, které efektivně implementovaly ESG principy, se dnes stávají trendsettery. Tento proces se nicméně neobejde bez poctivého přístupu a investice do vzdělání ESG specialistů, ale i všech zaměstnanců firmy.

Autor: Edita Šilhánová, COM. SE Consulting

Udržitelnost už dávno není jen doménou ekologických aktivistů nebo dobrovolnou CSR aktivitou, nelze ani dávat rovnítko mezi udržitelností a ESG reportováním. Udržitelnost se stává nedílnou součástí moderního řízení těch firem, které hledí dál než za horizont jednoho či dvou účetních období. Stále více manažerů a majitelů firem si uvědomuje, že správně uchopená agenda udržitelnosti (ESG) představuje pro jejich firmu strategickou příležitost. A právě vzdělávání se ukazuje jako klíčový předpoklad pro její úspěšné zvládnutí.

Udržitelnost: nový rámec pro řízení rizik 

Firmy v dnešní době čelí celé škále rizik, se kterými se dříve nesetkávaly nebo se s nimi setkávaly v omezené míře – jedná se např. o dopady klimatické změny, jako jsou extrémní projevy počasí (sucha, záplavy, nedostatek sněhu v zimních letoviscích atd.), tlak investorů a zákazníků nebo změny legislativy.  Udržitelný přístup k řízení firmy znamená, že firma dokáže zohledňovat environmentální a sociální aspekty svého podnikání, aniž by zanedbala svůj ekonomický výkon. Ať už jde o emise skleníkových plynů, spotřebu zdrojů, produkci odpadů, pracovní podmínky zaměstnanců ve vlastních provozech či v dodavatelském řetězci nebo dopady na místní komunity – všechna tato témata se dnes dostávají pod drobnohled zmíněných zákazníků, investorů i regulátorů.

Zavedení principů udržitelnosti (ESG) do firemních procesů není jednorázová záležitost, kterou pro firmu zařídí jeden člověk s pomocí externích konzultantů. Jedná se o dlouhodobý proces změny myšlení i fungování celé organizace. Firmy, které to pochopily včas, dnes udávají směr – přetvářejí své produkty, optimalizují dodavatelské řetězce, investují do technologií a přitahují mladé talenty. Udržitelnost se stává motorem inovací a prostředkem k posílení důvěryhodnosti značky.

Slovníček pojmů: Udržitelnost, ESG a ESG reportování

Udržitelnost je způsob uvažování a chování, v byznysovém prostředí způsob řízení firmy tak, aby byla dlouhodobě životaschopná – ekonomicky, ekologicky i společensky. Udržitelnost v sobě zahrnuje i hodnoty, vizi, firemní kulturu a strategii.

ESG (environmental, social, governance) je užší pojem – jedná se o rámec pro hodnocení toho, jak firma přistupuje k tématům životního prostředí (E), sociálním otázkám (S) a správě a řízení firmy (G) – tj. jsou to ukazatele, čísla, metriky, cíle a KPIs.

A ESG reportování? To je „pouze“ nástroj, jak transparentně a v souladu s platnými metodikami ukazovat, jak na tom firma z hlediska udržitelnosti je. 

Chápat udržitelnost jen jako reportování je velmi nebezpečná chyba

Často se setkáváme s nepochopením významu a obsahu agendy udržitelnosti. Udržitelnost bývá redukována na zákonnou povinnost reportování– výrazný pokles zájmu firem o téma udržitelnosti v bezprostřední návaznosti na oznámení Evropské komise o záměru zmírnit byrokracii spojenou se směrnicí o podávání zpráv o udržitelnosti podniků (reportování, taxonomie) v únoru 2025 je toho důkazem. Bohužel. 

Toto je však zásadní chyba. Pokud firma chápe udržitelnost či ESG jen jako reportování, uniká jí to nejdůležitější – možnost připravit se na budoucí výzvy a přetavit je v konkurenční výhodu. Rizika totiž nestojí a nepadají s tím, v jaké podobě o nich reportujeme.

Komplexita vyžaduje nové kompetence. Bez specialisty na ESG agendu se firmy neobejdou

Agenda udržitelnosti je složitá a rychle se vyvíjí. Zahrnuje témata od strategií reagujících na změny klimatu, cirkulární ekonomiky či dekarbonizace až po lidská práva a diverzitu. Pro její efektivní řízení je nutné mít v týmu odborníky s relevantními znalostmi, dovednostmi a kompetencemi, a to jak v oblasti strategického plánování, technických oborů (odpady, energetika, obaly), tak i legislativy, datové analýzy a komunikace. Zároveň je důležité mít člověka, který dokáže tuto širokou agendu napříč firmou efektivně a ve prospěch byznysu řídit a aktivity koordinovat – tedy ESG manažera nebo manažerku. 

Těchto kvalifikovaných lidí je však na trhu akutní nedostatek. A proto je tolik důležité, aby firmy aktivně investovaly do vzdělávání svých zaměstnanců.

Naštěstí existuje na trhu řada kvalitních vzdělávacích kurzů a nástrojů jako např. kurz Klima ready Změny k lepšímu, Atlas dekarbonizace od Fakta o klimatu nebo kurz ESG v praktických souvislostech Asociace udržitelného podnikání zaměřený na manažerské kompetence.  „Šestiblokový kurz jsme spustili v září 2023 a do dnešního dne jím prošlo více než 100 účastníků z více než 90 nadnárodních i českých firem, státních podniků, univerzit i státních institucí. Ohlasy účastníků jsou skvělé. Několik z našich absolventů již využilo i navazující možnost složit profesní zkoušku Manažer(ka) udržitelnosti, která je součástí Národní soustavy profesních kvalifikací. Kromě toho, že jsme se podíleli na tvorbě tohoto profesního standardu, jsme i prvním subjektem autorizovaným Ministerstvem životního prostředí pro tyto zkoušky,“ říká lektorka kurzu Marie Zemanová z Asociace udržitelného podnikání. 

Vzdělávání jako strategická investice

Snad každá firma ve svých firemních hodnotách deklaruje, že „naši lidé“ jsou tím nejcennějším, co má, a stěžejním předpokladem úspěchu. Odpovědné firmy si uvědomují, že alfou a omegou jejich podnikání jsou motivovaní a vzdělaní zaměstnanci. Proto je důležité umožnit lidem zodpovědným za agendu udržitelnosti systematicky se vzdělávat – ať už formou odborných kurzů, interních školení, nebo spoluprací s univerzitami a expertními centry. Tato investice se vrací především ve zvýšené kompetenci řídit změnu a hledat nové příležitosti.

Ale vzdělávání nesmí zůstat jen v ESG týmu. Udržitelnost se totiž dotýká všech částí firmy – výroby, logistiky, HR, nákupu, obchodu i marketingu. Základní orientace v tématu by proto měla být součástí firemní kultury.

Vytvořit firmu, která je skutečně udržitelná, nelze bez zapojení všech zaměstnanců. Nestačí, aby ESG manažer „psal reporty“, zatímco zbytek firmy jede dál ve starých kolejích. Sdílené porozumění, motivace a ochota přemýšlet v souvislostech – to jsou předpoklady úspěchu.

Firmy dnes využívají různé nástroje: krátké e-learningy, interaktivní workshopy, interní kampaně, podcasty, práci s interními ESG ambasadory nebo gamifikaci. Čím srozumitelněji a praktičtěji budou zaměstnanci informováni, tím větší bude jejich zapojení i ochota měnit zaběhnuté procesy.

Udržitelnost není jen o ochraně planety. Je to o budování firem, které obstojí i v nestabilním světě plném změn. O firmách, které přitahují talentované lidi, inovují, snižují rizika a posilují svou reputaci.

A právě vzdělávání je nástrojem, který tuto proměnu umožňuje. Je základem, na kterém může firma stavět svou odolnost i budoucí růst. Investice do znalostí se dnes rovnají investici do úspěšného byznysu zítřka.

Chcete se zeptat odborníka?

Zanechte nám na sebe kontakt a my se vám ozveme

    * Prosím mějte na paměti, že naši experti vám zde rádi zodpoví dotazy obecného rázu.
    Pro konkrétní řešení problémů využijte poptávkový formulář v rubrice “Pomůžeme vám”. Děkujeme.

    Odebírat newsletter