Kanceláře jako zdravotní past?
Představa pohodlné kancelářské práce se v posledních letech proměnila v jeden z největších zdravotních problémů moderní doby. „Jsem architekt, který si v podstatě useděl bederní páteř a klasický argument, že mám špatnou židli pravdivý nebyl. Problém byl v tom, že jsem hodiny a hodiny seděla u počítače,“ říká Šárka Daňková, která se po vlastních zkušenostech s několikaměsíční léčbou zabývá ergonomií v pracovním prostředí. Podobný příběh zažívají tisíce lidí denně. Ergonomie pracovního prostředí se často podceňuje, přestože může mít zásadní dopad na naše zdraví.
Seznamte se s Emmou
Během své léčby se Šárka Daňková dala do hledání informací. Objevila například prototyp pacientky Emmy, kterou vytvořil William Higham. Figurínu Emmy „trápí“ například zarudlé a suché oči, ekzém, shrbená záda, povolené břicho, křečové žíly, nažloutlá pleť nebo oteklé kotníky. Minimálně jeden ze zmíněných příznaků trápí téměř každého z nás. Příčinou je právě sedává práce a modré světlo, které vyzařují počítače a jiná zařízení. Šárka proto se svým týmem vymyslela ERGO akademii, kurz v němž představuje tipy na krátká protažení, dýchání nebo oční gymnastiku.
Dalším z odborníků, které paní Daňková cituje je James A. Levine. Ten přirovnává sezení ke kouření, jelikož dlouhodobé sezení zvyšuje riziko srdečních chorob, rakoviny, cukrovky, ale také deprese a úzkosti.
Nejhloupějším vynálezem je podle antropologa židle
„Naše tělo je stavěné na pohyb,“ zdůrazňuje Daňková. „Jakmile sedíme déle než 30 minut, metabolismus se zpomalí o 94 %. Naše tělo si myslí, že jdeme spát.“ Proto také uvádí, že podle antropologa Güntera Vogela je nejhloupějším vynálezem pro lidstvo židle. Jak sama upozorňuje neexistuje židle, která by nás spasila, ale existuje způsob, jak se o sebe lépe starat. Doporučuje tedy alespoň každých 30 minut se na dvě až čtyři minuty zvednout a protáhnout, nebo změnit pozici.
Podle České správy sociálního zabezpečení jsou nemoci pohybového aparátu uvedené jako druhá nejčastější příčina pro dočasné ukončení pracovní neschopnosti. Nemoci pohybové soustavy tvoří 15 % z celkových 2 435 449 ukončených případů dočasné pracovní neschopnosti. Na konci roku 2024 dokonce registrovala 375 tisíc ukončených případů dočasné pracovní neschopnosti nemocí pohybové soustavy, přičemž 241 tisíc případů představovalo právě nemoci páteře,S tím, jak populace stárne, můžeme předpokládat, že se počty nemocných budou dále zvyšovat a zároveň je stále důležitější se o zdraví zaměstnanců starat.
„Podle údajů ČSÚ stárnutí populace už dnes působí úbytek lidí na pracovním trhu, zejména ve specializovaných profesích. Mladší ročníky jsou méně početné a lidi odcházející do důchodu plně nenahradí. Do roku 2050 počet obyvatel v produktivním věku poklesne o 829,5 tisíce lidí oproti dnešku. Podíl seniorů do té doby vzroste o 51 % na více než 3 miliony lidí. Této realitě se musí firmy přizpůsobit,“ říká Lenka Kučerová, manažerka projektu Zdraví ve firmách think tanku Ministr zdraví.
Jak si upravit pracovní prostředí?
Ergonomie není o tom, že by se měl člověk změnit. „Pracovní prostředí by mělo být přizpůsobené našemu tělu, jinak se to projeví na zdraví,“ vysvětluje Daňková. Doporučuje proto:
- Nastavitelné stoly a židle – Stejně jako má každý jinou velikost nohy, měl by mít i jiné nastavitelný stůl a židli.
- Vertikální myš – Pomáhá přirozenější držení ruky a snižuje zátěž zápěstí. Navíc existují i verze pro leváky.
- Ergonomické osvětlení – Modré světlo běžných kanceláří unavuje oči, moderní bionické světlo napodobuje přírodní sluneční svit a podporuje tvorbu melatoninu.
Čeho by se naopak Šárka Daňková vyvarovala jsou balanční podložky a balóny. Daňková varuje, že sice pomáhají udržovat tělo v jemném pohybu, ale nesprávné používání může zdraví spíše ublížit. Při balancování se sice aktivují a posilují svaly, ty správné ale zapojíme pouze při dokonalém aktivním sedu. Na ten se však při práci téměř nikdo nedokáže soustředit a záda si tak tím pádem spíše ještě více ničíme.
Ergonomické vybavení nemusí firmu zruinovat
Velké společnosti začínají ergonometrii brát vážně i v rámci ESG. Daňková aktuálně spolupracuje například s firmou Metrostav, kde vedení provedlo ergonomický audit a zavádí změny ve svých kancelářích. Další novinky přicházejí z oblasti cirkulární ekonomiky – staré kobercové krytiny se recyklují a vyrábějí se z nich nové materiály. Stávající stoly se upraví, což znamená, že firma může pracovat s tím, co už má a nemusí nutně nakupovat zbrusu nové vybavení.
Příkladem je také projekt ve zlínské firmě EFTEC, kde implementace ergonomických a udržitelných změn v kancelářích, zahrnující upcyklaci stávajícího nábytku, vedla ke snížení nákladů o 540 000 korun. Úpravy zahrnovaly výškově nastavitelné stoly, ergonomické židle a chytré osvětlení, které přineslo nejen úsporu energie, ale také výrazné zlepšení pracovního prostředí a zdraví zaměstnanců.
Ergonomie v kancelářích není jen o pohodlí, ale o zdraví, které nám může ušetřit měsíce nemocenské. Stačí začít s malými změnami. „Tím nejdůležitějším, čím zaměstnavatel disponuje, jsou zaměstnanci. Tím nejdůležitějším, co má každý z nás, je zdraví. Investovat do zdraví zaměstnanců je proto logické a hlavně strategické rozhodnutí,“ dodává Lenka Kučerová.
Ing. arch. Šárka Daňková je zakladatelka projektu ERGO Working Space, architektka s dlouholetými zkušenostmi v navrhování kancelářských prostor a certifikovaná Specialistka v ergonomii.
Spojuje estetiku architektury, poznatky z ergonomie a fyzioterapie, a vytváří tak zdravá a funkční pracoviště, která chrání zdraví zaměstnanců a podporují jejich výkon.
Na základě svých osobních zkušeností a odborných znalostí se její práce zaměřuje na prevenci zdravotních problémů spojených s dlouhodobým sezením. Inspiruje firmy k tomu, aby investovaly do zdraví svých lidí a budovaly ergonomicky funkční pracoviště.